Analytics

onsdag 15 november 2023

Främre höger hjulhus del 1

Igår var det dags att fokusera på höger främre hjulhus eftersom tröskeln nu är lagad.

Plåten längst ut mot tröskelns främre del saknas då den var rostangripen. Jag letade bland gamla plåtbitar med hittade inte någon plåt. Jag har försökt hitta ledtrådar i verkstadshandboken men där är det inte lätt att se hur plåtarna som tidigare fanns som ekonomiplåt såg ut. Jag har också försökt leta ledtrådar på internet men det är sällan man ser bra bilder på hur det sett ut.

Det jag kommit fram till är att det funnits en prägling i plåten som matchar tröskelns tväsrsnitt. Exakt vet jag dock inte och har därför landat i ett beslut om hur jag gör.

Jag började med att försöka göra en mall i papper över hur hjulhusplåtens ytterkanter ska se ut. Jag letade ett tag efter saxen men hittade inte den. Det är bra att kartong går att klippa med plåtsaxen.


När jag hade fått till ytterkonturen markerade jag även tröskelns tvärsnitt på mallen. Sedan skar jag ut tvärsnittet så jag fick ett hål som jag kunde dubbelkolla mot tröskeln.


Mallen överfördes på en plåtbit med tjocklek 0,9 mm. Lite extra lades till på ytterkonturen.


Då jag hade bestämt att plåten skulle präglas genom att delen mitt för tröskeln skulle förskjutas framåt i bilens färdriktning. Detta åstadkoms genom att spänna fast plåten i skruvstädet med käftarna linjerade med konturen på ytan som skulle förskjutas. Sedan tog jag en huggmejsel och knackade med en slägghammare. När jag kommit ett varv hade inte hela plåten förskjutits utan mer som ett spår runt. Då tog jag en insex-tapp med 1/2"-fäste som jag knackade med slägghammaren på samma sätt som med huggmejseln.


Resultatet blev en förskjuten yta i mitten av plåten. Med ett mothåll knackades sedan plåten slät och provpassades mot bilen.




Ytterkonturerna justerades till slutlig form och ser ut att passa bra. 


En markering för patentlocket gjordes. Jag har fått för mig att det heter så men kunde inte hitta det varken på Saabklubben reservdelar eller på nätet trots att jag har sett det förut. Jag mätte på en gammal bit som fanns kvar och där var hålet 54 mm i diameter. Någon som läser detta som vet hur stort hålet ska vara och var jag kan hitta locket? Lämna gärna en kommentar i sådana fall.

Någon svetsning hanns inte med, det får bli någon kommande gång.

I efterhand har jag funderat på om det är tröskelns ovankant och inre kant som varit präglade. Nåja, det är som det är (åtminstone från när jag svetsat in plåten, nu finns ju chans till ändring...).

På återseende!

PS. Nu är jag officiellt ägare av Saab 95:an som jag nämnt tidigare :-) DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar