Analytics

onsdag 29 november 2023

Främre höger hjulhus del 2

Lite trötthet och lathet gjorde att jag inte orkade backa ut 900:an ur garaget. Det i sin tur gjorde att jag fick fundera vilka jobb jag ville göra för att inte riskera att förstöra lacken på 900:an, dvs rondell och svets var nog uteslutna.

Jag har faktiskt pysslat med bil sedan förra inlägget men då var det min 95:a som fick lite uppmärksamhet. Jag har tänkt att blogga om den med för att kunna ha en liten dagbok för mig själv och kanske kan någon annan finna nöje i att läsa den. Det dröjer lite innan inläggen kommer upp då jag har tänkt byta till annan bloggplattform för den bloggen.

Nåväl, tillbaka till 96:an. Lite städande och skrotande runt bilen samt tänkande och planerande skedde innan jag kom till skott med något mer handfast.

Motorrumsgolvet fick sig en liten undersökning där jag körde lite rondell med en grovrengörare på för att vara skonsam mot plåten. Lite stålborste på borrmaskinen fick också jobba. Stora delar av golvet känns riktigt bra. Det är eventuellt en del under tornet på höger sida och definitivt mot torpedväggen som är dåligt. Lite av nedersta delen på tornet är också i behov av uppfräschning.


Det är lite smågropigt på sina ställen på motorrumsgolvets ovansida. Underifrågn såg det hyfsat bra ut när jag skrapade bort lite underredsmassa. Jag ska nog testa lite kemisk rostborttagning/rostomvandling först och se hur resultatet blir innan jag sätter vinkelslipen i plåten. Det är nog mer av kosmetisk karraktär om jag har tur. Dock får jag fundera på hur jag ska göra med plåtgolvet inuti tornet. För att byta det bör jag nog kapa ur underifrån. Jag kikade faktiskt även lite på att göra en mall för golvplåt under tornet och mot torpedväggen. Det blev inte mer än att jag kände mig för lite med pappret från en flingkartong.

Nästa sak blev att kika på plåten i höger hjulhus där jag tidigare kapade bort det lilla som fanns kvar bakom förstärkningsplåten. En ny plåt måste givetvis tillverkas och den står nu högt på min lista. Dessutom är det ju en förstärkningsplåt som ska tillverkas dit med.


För att kunna få till plåtarna där behövdes det skapas en mall. Svårigheten med den plåten är att få till en bra form på den nedre delen då den är lite kurvig. Mallen märktes upp så att placeringen skulle gå att upprepa utan problem, det är mina fina röda streck.


Sedan frisserades mallen försiktigt några gånger så grundformen stämde. Några gånger fick jag kika bakifrån för att se hur den kurviga delen skulle justeras. Det fanns lite rostiga kanter kvar som dock ej var kompletta. Andra sidan av bilen gav en del ledtrådar.


Till slut kunde jag nöja mig då jag hade fått till den kurviga formen bra. Lite svårt att se i bilden nedan, men man ser att ingen mall sticker ner under plåtresterna och på framsidan såg man inte heller plåtrester.


Höjden kontrollerades mot den plåt som ska gå från hjulhuset till torpedväggen. Den glipa som ser ut att vara ovanför den röda plåten var inte så illa i verkligheten som det ser ut på bild. Plåten hamnade lite snett vid fotograferingen (samma gäller båda bilderna under).


Så här passar mallen in i hjulhuset. Nu ska ju den röda plåten ligga bakom pappersmallen i bilden nedan. Sedan ska vänstra kanten på den plåt som tillverkas efter pappersmallen svetsas mot den röda hjulhusplåten och en till plåt som ska in där.


Nästa gång blir det att skapa en mall för golvdelen som ansluter mot baksidan av pappersmallen ovan.

På återseende!

Är det så att man finner nöje i att läsa vad jag pysslar med kan man prenumerera på inlägg via e-post. Då får man en notis när något nytt inlägg skapas. Om du anmäler dig får du ett mejl som du måste bekräfta. Du kan sedan när du vill avprenumerera från utskicken.

Prenumerera


En mejllista för nyhetsbrev för bloggen Saab 96TT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar