Analytics

torsdag 26 november 2020

Småplock

Ikväll blev det att demontera bromsvätskebehållaren efter att rostlösaren fått dra sen förra vecka. Behållaren lossnade lätt men den har en liten skada som gör att anslutningen sitter lite snett i botten. Det verkar inte vara någon direkt skada och jag får väl se om jag försöker rikta upp den eller inte. Inuti ser den fin ut men utsidan är rostig. Tänkte behandla den med elektrolys och citronsyra framöver så blir den fin igen.


Jag fortsatte att plocka loss lite småsaker som hållaren till spolarvätskebehållaren och de två genomföringarna i torpeden för Norrlandsvärmen. Det satt slang från Trelleborg som var rätt murken men som hade en gul min logotyp (som jag glömde fotografera). Lite renare blir det.


Planen nu är att plocka ur motor och växellåda för att komma åt torpedväggen framifrån också när rosten ska lagas. Det blir dessutom lättare att plocka ur rattstång med växelreglage. Jag vet inte om det är enklast att plocka ur motor och växellåda som ett paket eller om det är enklare att dela dem innan.

En del i förberedelsen att plocka ur motorn var att demontera avgassystemet. Det gick ju väldigt lätt när upphängningen i golvet inte satt fast (pga rost) och den bakre ljuddämparen redan var demonterad sedan jag höll på i hjulhuset höger bak. Lite lustigt att avgasröret är en enda lång del. Det skramlade lite i främre ljuddämparen men det går nog bra att återanvända.


Smart upphängning (om än lång skruv) av främre ljuddämparen i motorfästet så att vibrationer minskas till karossen.


På återseende!

2 kommentarer:

  1. Såg länken på Saabklubben så jag gick in och kikade. Kul med fler som håller på med lite äldre bilar! Numer blir det 92:or för min del. Gjorde förra vintern iordning några bromsvätskebehållare som jag hade liggande. En av dem var väldigt rostig på undersidan utvändigt så jag ställde den i citronsyra som gick en bit upp på burken, även på insidan. Utsidan blev jättebra, all rost borta men det blev en bieffekt på insidan jag inte tänkte på. Insidan har en ytbehandling som försvinner av syran och resultatet blev att ytbehandlingen inuti försvann på de två nedersta centimetrarna i burken. Är burken fin inuti, som de faktiskt brukar vara så kan det vara bra att inte ha syra invändigt. De andra burkarna blästrade jag istället utvändigt utan att göra något åt insidan som på de flesta burkar verkar klara sig bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du kikade in och lämnade lite tips. Såg att insidan var väldigt fin men tänkte inte på att den kunde bara behandlad. Tack för tipset! Då blir det blästring istället.

      Radera