Analytics

tisdag 5 januari 2021

Ett lyft!

Eftersom jag hade sån tur att det finns vänliga själar där jag bor så kunde jag som jag tidigare berättat låna en motorlyft av Sture.

Arbetet med att göra klart det sista inför urlyft av drivpaketet försvårades av att jag var sjuk några dagar innan jul och när jag sedan piggnat till så fick jag ryggskott på julafton. Det är inte så lätt att meka bil när man inte kan luta sig framåt.

Jag började med att lossa övre leden till högra spindelhuset. Det gick lätt, skruvarna lossade lätt med spärrhandtag men skruvades ur med min tryckluftsdrivna mutterknack som jag nämnt tidigare. Jag är väldigt nöjd med den och speciellt dess storlek som gör det lätt att komma åt överallt. Anledningen till att höger spindelhus ska vikas ut på en vänsterstyrd 96:a är att huvudbromscylindern sitter till vänster om växellådan och därmed kan man inte flytta drivpaketet åt vänster.


När jag väl lossat övre leden och försökt vika ut spindelhuset så visade det sig att höger drivaxel satt fast i inre drivknuten. Rostlösare (som har applicerats i omgångar under de senaste veckorna), värme och försiktigt knackande hjälpte inte för att få loss drivaxeln. Snabba svar på Facebook-grupper gav att dela inre drivknuten var bästa väg framåt, vilket visade sig gå väldigt lätt. Det är svårt att veta vad som kommer sitta fastrostat och inte i dessa sammanhang.


Därefter kunde höger spindelhus vikas ut.


Ett bromsrör som var draget ovanför växellådan men lite för nära för att kännas som att det skulle kunna sitta kvar togs bort genom att kämpa lite med ett skruvförband (mitt i bild i bilden nedan) som höll bromsröret i ett fäste på växellådan. Därefter tog jag faktiskt plåtsaxen och klippte av bromsröret då jag resonerar som så att jag vill ha nya fräscha bromsrör efter renoveringen.


I ovanstående bild syns även växellänkaget och en av de två koniska pinnarna som håller knutarna i växellänkaget. Jag tog bort den övre koniska pinnen och den var inte så lätt att få bort på min bil. Den hålls av en mutter med bricka på en smala änden. Den delen var lätt att få bort men att få ur den koniska pinnen var inte så lätt. Saabs specialverktyg vet jag inte hur det ser ut men något sådant har jag inte. Polygripen var till en början inte så lyckosam trots mycket rostlösare. Facebook-hjälp sa att jag skulle gänga på muttern på andra sidan pinnen men på min bil finns ingen gänga på den änden av pinnen, det måste ha införts senare. Till slut for pinnen ut när jag pressade med polygripen. Jag hade dock tur eftersom pinnen for ut med en väldans fart och det small till. Var tog pinnen vägen? Kan den ha landat på min 900 T8 Special!!? Nej, ljudet kom inte därifrån utan från motorutrymmet på 96:an. Som tur var kunde jag lokalisera pinnen rätt snabbt och konstatera att man ska ha tur ibland, även om man klantar sig.

Nu återstod bara att lossa två saker, hastighetsmätarvajern och växellådsfästet i torpedväggen.

Hastighetsmätarvajern var inte så lätt att förstå hur den skulle plockas bort då jag aldrig gjort något sådant tidigare och jag inte fick bilden i verkstadshandboken att stämma med verkligheten. Lite Facebook-hjälp gav sedan att jag med polygrip skulle lossa på en lättrad aluminiumhylsa. Det gick till slut bra. Vajeränden syns till höger i bilden nedan och urtaget i växellådan syns lite till höger om bildens centrum.


Drivpaketet fästes upp i motorlyften. Jag hade från början tänkt göra ett lyftverktyg liknande det som visas i verkstadshandboken men kom fram till att det var onödigt. Jag tog istället en avgasklämma och monterade i hålet avsett för lyftning. Avgasklämman hade innan det trätts igenom en kättinglänk. Fläkten demonterades med sina fyra skruvar från motorn för annars skulle avgasklämman ta i fläkten.


Jag har ingen bild på växellådsfästet i torpedväggen men den sitter bakom fotplåten i mitten på torpedens nedre kant. En skruv behövdes lossas, rostlösare appliceras och med ett dorn knacka lite radiellt på fästets hylsa. tydligen är det ett koniskt hål. Efter lite bråk lossnade tappen ur fästet och drivpaketet rörde på sig. Inre knuten på vänster drivaxel rörde lätt på sig men även den drivknuten hade jag delat.

Med lite pumpmanövringshjälp på motorlyften från min fru åkte drivpaketet ur lätt. Härligt.


Under växellådan i motorutrymmet fanns det ca 3-4 cm med oljeblandad jord och sand. Får se hur det ser ut under det. Kanske har det skyddat plåten? Eller inte...


Jag skruvade ihop en lite motorvagn av några reglar och satt på två hjul för att kunna flytta drivpaketet i garaget.



Innan nyår var jag och kikade på en provbit av kupégolvet som en mekanisk verkstad provat tillverka i kantpressen. Måtten var inte riktigt som jag ville ha och de ska göra ett nytt försök. Det bör ordna sig men vi får se när de hör av sig igen. Apropå golv så beställde jag idag ett golv till bagageutrymmet från Saabklubbens reservdelar. Skönt att den beställningen är gjord.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar