Analytics

onsdag 23 augusti 2023

Bakre höger hjulhus del 2 och 3

Här kommer lite information om vad jag har gjort de två senaste gångerna i garaget.

Men först, jag har varit och köpt två motorer men inte undersökt än hur de mår. De går att dra runt i alla fall. Hyfsat smidigt när man får i två motorer i bagaget :-)


Över till arbetet i garaget. Jag har valt att fokusera på höger sida på bilen för tillfället. Tidigare hade jag en fundering om jag skulle ha svetsat vänster tröskel men inser att det är nog roligare och mer tillfredsställande att göra klart på en sida. Då känns det som det blir något klart på ett annat sätt.

För att kunna fixa plåten som saknas i främre överkant på bakre höger hjulhus behövde jag vet hur det ska se ut där. Det är ju inte så lätt när jag har kapat ur rost men det hade inte gått innan heller då det saknades för mycket pga rost. Jag valde att söka lite på internet för att kunna lista ut hur det ska se ut. Jag hittade lite bilder samt att jag hämtade in höger bakskärm för att kunna få lite ledtrådar.


När jag väl rotat fram skärmen (som naturligtvis låg längst in av alla skärmar) insåg jag att den saknar lite plåt. Som av en slump är det mot ytor på bilen där det också saknas plåt! Hmmm, kanske är rosten det förbindande här eller inte.


Hur som helst så är det lättare att lägga pusslet i huvudet över hur saker ska se ut om man får flera ledtrådar och det bidrog skärmen i viss mån med.

En liten plan plåtbit saknades i ryggstödsplåten så den skulle fixas till först. Den går fram till vecket i hjulhuset där plåten sedan övergår i en dubbelkrökt plåtbit. Jag har fått en elektrisk plåtsax av mina kära föräldrar när jag fyllde år och den fungerar riktigt bra. Den ska klara plåt upp till 2,5 mm.


Jag klippte till en lite plåt efter att först ha gjort en liten mall i papp och ritat ut den på plåten.


Plåtbiten hade en sida som var lätt krökt och det var väldigt lätt att klippa med den elektriska plåtsaxen.

Sedan var det dags att försöka få ihop hur nästa bit skulle se ut. Smalare plåtremsor är smidigt att böja till och sätta fast för att kunna få till hur plåtar ska se ut.




Om jag har lyckats lista ut formen helt vet jag inte men jag nöjer mig vid det jag tror mig ha listat ut. Det ser rimligt och snyggt ut.

Därefter gjorde jag en mall i papper genom att rita av hålet med pappret fastsatt på insidan av kupén. Bilden nedan är tagen från hjulhuset.


Sedan överfördes mallen på plåt med en hel del marginal. Det är inte så lätt att veta hur bra plåten kommer passa och därför är det smidigt med lite marginal. Men det är osmidigt att ha för mycket plåt också, en avvägning helt enkelt.


Ovanstående plåt kröktes för att passa i hjulhuset.

När jag sedan skulle svetsa fast den första plåten jag visade ovan insåg jag att den saknade en bit bockad plåt och då börjar mitt huvud argumentera med sig själv. Det är bara att vänta ut att den argumentationen blir klar ;-) Jag kom fram till att jag återskapar bocken genom att svetsa på en plåtbit och sedan slipa svetsarna så det ser ut som en bockad plåt.





Det blev bra. Dags att svetsa! Först punktade jag fast ovan plåtbit och därefter gick jag på med att punkta upp och anpassa den krökta plåten. Det krävdes lite finklippande och slipande innan det kändes som något som skulle gå att få dit. Tanken var att punkta fast den lite och sedan forma det sista på plats.


I bilden ovan kan man se det röda krökta strecket till höger på plåten. Där kommer jag kapa plåten när den sitter på plats för att sedan lägga en vinkelrät kan som svetsas fast och slipas för att motsvara en bockad plåt. Det är krångligt att göra en sån här plåt i ett stycke och därför gör jag som Fitzee's Fabrication på Youtube och bygger ihop av plåtbitar som är enklare att forma. 


Här ovan kan man se hur det ser ut från sidan. Nedan är en bild inifrån kupén.


Det tar ganska mycket tid att få till även till synes enkla plåtar. Det beror dels på mitt kunnande men också att ska man vara noggrann tar det tid. Hur som helst är jag hittills nöjd med resultatet och det kommer nog bli bra.

På återseende!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar