Analytics

torsdag 9 november 2023

Fortsättning på oväntat tröskeljobb

Igår var jag ute i garaget igen. Jag hann börja göra plats för arbete innan Ingemar kom på besök för att kika på 95:an eller Saab V4 Herrgårdsvagn som det står i registreringsbeviset. Vi kikade på bilen ett tag och mindes tillbaka till barndomen. Ett trevligt besök.

När besöket var över återgick jag till renoveringen av 96:an. Det oväntade tröskeljobbet var ju inte helt klart. Tröskeln var fixad men den plåt som ligger innanför framskärmen skulle skarvas och punktas in i tröskeln.

Den vänstra skarven i bild var tvungen att slipas ner samt lite i övre vänstra svetsfogen då jag inte kom åt med rondellen förra gången. Denna gång slipade jag med min fingerslip som brukar göra processen kort med slipbandet. Denna gång gick det att slipa nästan hela kvällen med ett 120-papper innan det gick sönder. Jag förstår inte varför slipbanden håller så kort tid innan de går av. Det är ju massor av slipyta kvar men banden håller inte. Jag är dessutom väldigt försiktig och har rotationsriktningen på slipbandet som det ska vara.


Efter slipandet gjorde jag en pappmall för att få kläm på plåtens utseende.


Roskskyddande av tröskeln där jag slipat bort rostskyddsfärg och ingen svetsning ska göras.


Jag gjorde min plåt och passade in den. 


Hål för punktsvetsarna (korrekt term är väl egentligen pluggsvets) borrades och plåten rostskyddsbehandlades på baksidan. Blev ingen bild trots att jag trodde att jag tog en. Nåväl, mer spännande saker finns ju att se på. Jag markerade på tröskeln var pluggsvetsarna skulle göras.


Sedan slipades rostskyddsfärgen bort på de ställena.


Plåten punktades fast med ett antal svetsar.


Fingerslipen användes till att slipa ner svetsarna innan fortsatt svetsning.


När svetsningen var klar slipades svetsfogarna ner med fingerslipen igen. Den är väldigt smidig att komma åt med, så länge slipbandet håller.


Pluggsvetsningen gjordes. Jag fick fylla in några pluggsvetsar lite till då det blev lite ofyllt. Det är lite svårt att se under svetsningen.


Till slut rostskyddsmålades arbetet.


Nästa gång ska nog inneskärmens bakkant mot tröskeln göras då plåten just nu saknas mitt för tröskeln.

Sakta går det framåt. Roligast är nog att jag har en plan i huvudet som jag just nu följer och jag är nöjd med resultatet.

På återseende!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar