Analytics

måndag 12 april 2021

Igår blev det äntligen av att börja svetsa på bilen. Av olika anledningar har det varit svårare att hålla regelbundna torsdagar som garagekvällar men samtidigt är det lämpligare att jobba mitt på dagen när man ska väsnas med slipande, skärande och sågande.

För att få koll på hur kanterna runt bagagerumsgolvet har sett ut behövdes det nya golvet läggas på plats så att dess kanter kunde berätta hur karosskanterna sett ut.


På bilden nedan kan man lätt se hur karosskanten gått och var brytningen på golvet hamnar.

Den tidigare insvetsade plåtkanten som golvets bakkant ska vila på hade lämpligt djup men behöver göras klart mot hörnen. Det lämnades medvetet då jag höll på eftersom jag inte då hade ett golv som kunde skvallra om hur det ska skulle se ut.

Första svetsningen med solidtråd och CO2 som skyddsgas på bilen blev en liten lappning i bakkant på höger sida där det var rostigt. När det är punktat kant i kant och sedan slipat blir det ju bra.



Jag sågade till en plåtremsa på 1,2mm 3x67 cm och sedan putsades den kapade underkanten till så att det blev en tight anliggning med nya plåtremsan. Ett par magneter höll den på plats bra men det blir till att köpa några svetstänger inom kort.


Utspritt punktande för att hålla värmen i schack. Jag hade kunnat kyla lite bättre för det blir tydligt på en så lös kant att det slår sig lite av värmen men det är å andra sidan också lättfixat på en frikant som denna. Genomträngningen blev väldigt bra vid punktningen.

Sen är det bara att sprida ut fler punktningar tills man har helsvetsat kanten. Ungefär halvvägs slipade jag ner svetspunkterna lite grann, dock ej helt till plåtnivå för att inte slipa i plåten i onödan, för att kunna komma åt och lägga resterande punktsvetsar bättre.

Sedan blev det till att slipa ner allt med en flapdisc som jag tror hade kornstorlek 60. Innan hade jag slipat ner med en ganska tjock skiva på vinkelslipen. Markerade svarta cirklar är hål där svetsen bränt igenom då det var lite gropigt på baksidan på på sina ställen. Men en LED-lampa som fick lysa på baksidan avslöjade hålen som sedan kunde läggas igen och slipas ner.

Det färdiga resultatet med ett nystädat garagegolv.

Nästa gång ska det skäras ut plåt resterande del mot bakaxeltunneln men även högre upp då plåten var betydligt sämre där. Sen återstår bara resten :-) Får se om jag går varvet runt golvkanten eller om jag ger mig på att laga stötdämparinfästningen. Golvet kommer nog ändå inte punktas in förrän övrig rostlagning där bak är gjord. Golvet behöver dessutom få fästet för reservhjulet tillverkat och fastsatt samt den tvärgående plåten som tankbanden till bränsletanken fäster i. Golvet behöver knackas till och riktas lite då pressningen av den inte är av högsta kvalitet.

Golvet till kupén har jag inte hört något om fron den mekaniska verkstad som jag har frågat om tillverkning trots mejl med fråga om hur det går. Får se om jag ska leta reda på alternativ tillverkare. Tips på bra verkstäder nära Uppsala mottages tacksamt.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar