Analytics

fredag 7 juli 2023

Plåtarbete och svetsning av bakre högra hjulhuset

Det är inlägget är en sammanfattning av ett par olika tillfällen ute i garaget.

Höger bakre hjulhus hade lite rosthål längst upp i framkant men också en dålig lagning i nedre främre del. Dessa ytor har kapats rena och det var dags att passa in plåt och kapa till tröskeln till rätt längd. Det är inte så lätt när facit saknas.


Jag provade knacka till en 1,0mm-plåt och det såg ut att bli bra.


När jag sedan ska få den på plats tycker jag inte att den passade så bra och därför kapade jag den i vänsterkant. Jag tänkte som Fitzee på Youtube-kanalen Fitzee's Fabrications, dela upp i flera mindre plåtar och svetsa så går den enklare och fortare.


Tillpassning och uppmärkning av plåten mot tröskeln.


Vy från sidan innan kanten har vikts 90 grader bakåt.


Började att svetsa fast plåten i hjulhuset efter att ytterkanten vikts ca 90 grader bakåt.



Trimning av yttre kanten får göras med bakre högra skärmen senare.


Här var det egentligen tänkt att kapning av tröskeln skulle ha gjort enligt den svarta markeringen man kan se på tröskeln. Av någon anledning blev det inte så och det kommer egentligen inte spela någon större roll. Det är mest mitt petiga jag som får acceptera det.

Vy inifrån bilen där en plåtbit har passats in och snart ska punktas fast.


Vy utifrån på samma plåtbit innan svetsningen.


Nedan har svetsningen påbörjats och här syns även kanten mellan den mindre plåtbiten och den större till höger. Det var här som det kapades tidigare för att det blev för omständigt att bocka plåten då kanten som kommer uppifrån välver utåt i nederkant. Således blir det för krångligt dubbelkrökta ytor. Lättare att kapa i vecket och svetsa.


När svetsningen är klar på både ut- och insidan kan man enkelt slipa svetsarna och svetsen i vecket gavs en lätt rundning så att det ser ut som det gjort innan med den välvda linjen. Bilden gör det lite svårt att se hur det egentligen ser ut.


På insidan kvarstår att slipa svetsarna samt att svetsa fast tröskeln mot hjulhusplåten. Det blir nog intermittenta svetsar eftersom det lätt blir utmattningssprickor om man helsvetsar för mycket. Här har det nog original varit mer punktsvetsar.


På återseende!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar