Analytics

fredag 7 juli 2023

Tröskeljobb del 8

Detta inlägg beskriver arbete som gjorts tidigare i juni.

Originalgolvet under baksätet har tidigare bedömts vara värt att spara även om kanten ut mot tröskeln fick bytas ut. Den nya plåten måste punktsvetsas ihop med de nya tröskelplåtarna.

Det är tre plåtar som ska punktsvetsas ihop och då måste plåtarna ligga an mot varandra. Det löstes genom att pressa ihop plåtarna underifrån med en garagedomkraft och en träbit.


Mindre hål (4 mm) borrades först för att läget på punktsvetsarna skulle bli rätt innan borrning med rätt dimension kunde göras. Avståndet mellan punktsvetsarna mättes på vänstra sidan till ca 1 3/4 tum. Observera att endast de två översta plåtarna borrades genom och att den understa inte borrades igenom.


Några plåtar fick agera testmaterial när inställningen på svetsen testades ut för punktsvetsarna.


Efter att testsvetsarna gjorts provade jag att slå isär plåtarna med huggmejsel. Det visade sig att det hade blivit bra genombränning i punktsvetsarna och att de håller bra.


Pilothålen borrades upp med 8mm-borr och jag lyckades låta bli att borra igenom den understa plåten förutom vid ett hål. Det helt genomborrade hålet svetsades genom att ha en backing plate i koppar. Svetssmältan fastnar inte i kopparplåten men stoppas från att falla igenom.


Träbiten vittnade om att genombränningen var bra. Det luktade träslöjd från grundskolan när brännpennan användes :-)


Alla punktsvetsar klara. Utseendet på dem blev så fina så jag får se om jag ens slipar av dem. På sitt sätt trevligt att det syns att det är punktsvetsat. Lätt putsning blir det kanske senare.


Tröskeln underifrån där punktsvetsarnas genombränning syns.


Hädanefter ska jag försöka rycka upp mig och skriva inlägg kort efter att jag har arbetat i garaget.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar