Analytics

fredag 7 juli 2023

Nu var det länge sedan! Pedalställ del 2

Den 30 mars gjorde jag det senaste blogginlägget. Jag har varit ute i garaget sedan dess men det har varit mest med andra bilar som har behövt få lite omtanke. Byte av drivaxeldamasker på Saab 900 turbo och en Ford Galaxy samt byte av bromsskivor fram på Forden.

Vad har jag då gjort på tvåtaktaren? Det jag gjorde när jag inte hade tid att vara i garaget var att köra lite citronsyraelektrolys på pedalstället. Det råkade ligga i badet i ca två veckor men det gör egentligen ingenting.


Efter att ha legat i elektrolysbadet försvinner rosten men det bildas en svart yta på detaljen,


Den svarta ytan går bra att borsta bort med en stålborste, manuellt eller med en roterande stålborste på borrmaskinen. Den nedre ytan på bilden här under är borstad och det övriga är oborstat.

Städning av garaget är en återkommande aktivitet. Det beror väl till stor del på att det är en aktivitet som kan liknas vid ett 15-spel. En sak flyttas för att ge plats åt nästa och så vidare. Det behövs en rejäl rensning någon gång.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar