Analytics

tisdag 9 mars 2021

Rostlagning bak del 2

Tyvärr hinner jag inte skriva inläggen samma dag som jag varit ute i garaget. I söndags var jag i alla fall ute i garaget igen. Jag fortsatte för jag slutade förra gången. Det känns rätt skönt att ha börjat kapa bort gammal rost. Jag har kommit över tröskeln till rostlagning.

Jag kapade ur i ovankant av hjulhuset där kederlist och bakskärm fästs in.

Efter att ha mätt och kapat det rektangulära hålet i bilden ovan samt den vinkel som ska in där blev passformen bra. Då tänkte jag nästan börja svetsa fast vinkeln. Men sen tänkte jag att det var bra att adressera rost kring stötdämparinfästningen som jag hittade.
Även främre delen av bakre hjulhusen har en del rost som tidigare ägare (låtit?) lagat med dåligt resultat. Där kapade jag också ur.

Kapning påbörjad i bilden ovan. Här inser jag att det är lika bra att plocka ner bakaxeln så dämpare och fjädrar plockas bort. Genomslagsstoppet på höger sida har tagit lite stryk av rost 😊

Nu kvarstår att plocka bort hållaren för bussningen i mitten på bakaxeln innan allt är borta. Därefter ska rosten i hjulhus och stötdämparinfästningar lagas innan kanterna runt bagagerumsgolvet fixas till och golvet man svetsas in.

Så här ser det ut just nu. 

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar