Analytics

måndag 17 augusti 2020

Mer bagagerumsgolv

Igår blev det ingen garagetid eftersom barnen började skolan idag och förberedelser behövde fixas med på kvällen igår. 
Idag blev det garagetid. Jag bestämde mig för att fortsätta där jag slutade förra gången, alltså med golvet till bagaget. På med andningsmask, skyddsglasögon och nya hörselskydden med radio och Bluetooth. 
Jag tog vinkelslipen och slipade på den bit av golvet som satt kvar i bilen efter ursågningen sist. Trots slipning var det svårt att se punktsvetsarna. Lite knackande med hammare och huggmejsel visade var svetsarna satt. Punktsvetsarna borrades ur så gott det gick. Jag försökte lämna karossdelen oborrad men det kanske hade varit bättre att borra igenom och senare punkta in ett nytt golv från utsidan. Får fundera på det. Första bilden visar borttagande av golvrest på vänster sida. 

Andra bilden visar hur det blev på höger sida få det var klart. 
Fram- och bakkant samt sidorna kommer behöva ny plåt i kanterna förutom på höger sidas bakre del.

Jag fortsatte med att undersöka skicket på det ursågade golvet. Efter en del velande ligger beslutet (för tillfället) i att köpa ett nytt bagagegolv från Saabklubben istället för att lägga mycket tid på lagning. 

Jag funderade även lite över det andra golvet inne i kupén. Hade åter igen en liten fundering på om det skulle lagas. Men det kommer bli för mycket jobb. Jag kommer tillverka ett nytt, eller snarare låta tillverka ett nytt. Så ser planen ut. Trösklarna behöver repareras och då funderar jag på om det går bra att kapa dem i längsriktningen och helsvetsa in ny plåt. Det borde fungera bra. Om någon med erfarenhet av trösklar läser detta för det gärna lämnas en kommentar om min fundering. Det är både den övre och nedre plåten på tröskeln som behöver bytas ut där de punktas ihop med golvet. Golvet ligger alltså mellan de två plåtdelarna som varje tröskel består av. 

Jag får nog sluta vela och börja skrida till verket. Känslan av att renoveringen står och stampar måste bort. Eller så får jag ändra inställning 🤓

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar