Analytics

söndag 10 maj 2020

Startmotor

Ikväll tog jag en titt på startmotorn. Försökte se hur elschemat ser ut. Gick inget vidare ute i garaget på datorn. Den skannade verkstadshandboken är lite svag på bilderna.

Med startkablar kopplade jag in ett batteri med minuspolen till chassit och plusmatning till startmotorns pol för den grova ledningen (svart) till batteriet ansluter.
Sedan provade jag vrida på tändningslåset. Inget hände. Jag vet inte riktigt hur kopplingen i tändningslåset ser ut. På elschemat såg det ut som den blå kabeln i bilden ovan får plusmatning vid startläget på tändningslåset. Jag testade att koppla blå ledning till plusmatning och då klickar det till men mer händer inte. Det är nog solenoiden som skjuter in kugghjulet mot kransen som låter. Varför händer inget mer? Batteriet har bara en spänning på 11,8 volt såg jag när jag mätte efteråt. Gör jag något fel eller saknas något. Ska kugghjulet skjutas ut och sedan startar startmotorn när hjulet kommit tillräckligt långt ut? 

Många frågor och få svar. Får kolla lite med folk på Saabklubbens forum när jag har tid. 

1 kommentar:

  1. Önskar att du fick lite mer svar, kan tyvärr inte ge några 😋

    SvaraRadera