Analytics

söndag 24 maj 2020

Rostfix

Det finns ju mycket rost att välja på gällande bilen. Under den senaste veckan har jag valt att testa elektrolys och citronsyra för att ta bort rost på luftfilterbehållarens lock. Så här såg den ut innan behandling. 
Insidan har klarat sig bra vilket är logiskt. Den präglade texten syntes inte från utsidan. 

Jag tog en plastbehållare och fyllde vatten så att locket skulle täckas. Sedan hade jag i ca 150 g citronsyra. Mängden var mest ett höftande.

Som spänningskälla testade jag först en gammal batteriladdare. Pluspolen med en säkring kopplades till offeranoden som bestod av en plåtbit. Negativ pol kopplades till locket. Batteriladdaren verkade dock inte fungera här men ett batteri började den ladda så det måste varit något med motståndet. Därefter testade jag en batterieliminator. Det började bubbla lite grann i vätskan med den.
Då jag inte testat detta förut tänkte jag att jag skulle ha något kraftigare så jag tog en nätadapter till en bärbar dator. Då började det bubbla mer. Dock kan jag så här i efterhand säga att bubblande är onödigt då det är vätgas om jag inte missminner mig. Håll strömmen lägre så slipper man gasutvecklingen.
En större del av plåten som agerade offeranod sänktes ner i vätskan då offeranoden bör ha större yta än rostobjektet.
Till slut hade rosten försvunnit men en blank yta blev det inte utan en svart. 
Efter avsköljning i vatten och lite gnidande med en grövre grön svamp blev det blankare på utsidan. Insidan hade svart färg som lossnade lätt.
Som avslutning målade jag rostskyddsprimer i väntan på svartlackering. Nu går texten bra att läsa från båda sidorna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar