Analytics

söndag 24 maj 2020

Dagens lycka

Idag var jag trött när jag gick ut i garaget på kvällen. En dag med trädgårdsarbete tog lite på krafterna och gav några andra tillbaka. Lite blues med Eric Clapton och BB King fick mig i skön stämning.

Jag tänkte på startmotorn och tråden på Saabklubben där jag rådfrågat om startmotorn. En titt på startmotorn fick mig att inse att jag troligtvis kopplat fel sist jag provade den, minuspolen kopplades till skenan som går vidare till själva startmotorn. Det medför att startmotorn får ingen ström utan bara solenoiden. Batteriet hade jag laddat när jag höll på med elektrolysen och citronsyran som jag berättade om förra gången. Första gången jag provade startmotorn tror jag att jag kopplade rätt men då var det nog lite klent med ström i batteriet. 
Nu när jag kopplade in batteriet och anslöt plus med den extra kabeln så klickade solenoiden till och sedan hände något.



Startmotorn gick och drog runt motor :-) Underbart när sådana saker ger sån glädje. Då har jag en sak mindre att fundera på gällande bilen.

Jag monterade tillbaka vattenpumpen och generatorn. Att generatorn inte verkar fungera eller att jag åtminstone inte har kunnat verifiera det glömmer jag ett tag. Vattenpumpen ville jag ha i så att jag kan ha lite kylvätska i motorn vid ett uppstartsförsök som nu inte verkar ligga allt för långt bort.

2 kommentarer: