Analytics

söndag 26 januari 2020

Tanken för kvällen

Kvällens mekande hade som mål att bränsletanken skulle plockas ur. En lite trilskande skruv till tankbandet höll på att förstöra tillställningen. Men det gick att bända loss tankbandet från dess bakre fastsättningspunkt, den där tankbandets bockning fäster mot tvärbalken bakom tanken. Elanslutningarna till nivågivaren plockades lös. Jag råkade börja försöka lossa muttern till ena anslutningen, innan jag såg kabelskorna, varpå den bara snurrar med den gängade tappen. Hoppas jag inte har förstört något nu. Kablaget gick ju lätt att få lös med kabelskorna upptäckte jag sen.


Därefter lossades bränsleledningen som går till bränslepumpen, vilket gick lätt. För att få ur tanken måste bränslepåfyllningsröret och avluftningen i vänster bakre hjulhus lossas. Vänster bakhjul togs av och sedan kunde slangklämmorna för de två rören klämmas ihop och rören demonteras.

Ett nytt golv till bagagerummet behövs svetsas in vid tillfälle. Slip- och svetsjobb går ju nu att påbörja när tanken är urplockad.

Den bakre stötfångaren demonterades ganska lätt. De fyra skruvarna som håller fästena mot karossen lossnade lätt. Kanske för att jag har sprejat rostlösare förra gången. Jag trodde det bara var att dra ut stötfångaren bakåt sedan men det gick inte. Fästjärnen är bockade och är nog tänkta att skruvas loss från stötfångaren. Lite lirkande och kraftanvändning gjorde att de gick att få ut ändå och stötfångaren kunde placeras under bilen.



Innan något slipjobb påbörjas tänkte jag plocka bort bakskärmarna, förmodligen även framskärmarna. Jag började demontera skruvarna till vänster bakskärm. Det är några stycken och de sitter lite bökigt till, åtminstone när det är inredning parkerat runt bilen. Jag måste nog strukturera förvaringen lite bättre framöver. Kvällen räckte inte till för att få loss bakskärmen och får slutföras vid annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar