Analytics

söndag 2 februari 2020

Avskärmat

Kvällens arbete fokuserade på att demontera den vänstra bakskärmen. Förra gången påbörjade jag demonteringen genom att lossa en del skruvar och se till att spraya mycket rostlösande på skruvarna. Några få skruvar var kvar att lossa innan bakskärmen och tankanslutningen plockades loss.


Eftersom jag har lite trångt runt bilen nu hade jag inte redan lossat på elkablarna till bakljuset. Det gjordes när skärmen lossats från bilen. Gummislangen som kablaget går i mellan bakljuset och bagageutrymmet var väldigt fräsch. Jag var orolig att genomföringen på slangen mot bakskärmen skulle gå sönder när jag tog loss den men den kröp snällt ut genom hålet.


Rosthålen i hjulhuset har vi ju sett förut inifrån kupén. Det ska nog gå bra att svetsa senare. Borde nog rulla ut bilen och tvätta bort den smuts som går att få bort innan förberedande arbete för lagning påbörjas.


Bakskärmen ser rätt ok ut. Kan nog behöva svetsas något i de kanter som skruvarna som håller skärmen på plats sitter i.


Jag började stapla saker på bilen nu. Inte den mest praktiska lösningen men det fungerar till vidare.


När jag satt inne i bilen och funderade på om något av golvet går att rädda såg jag en liten skruv under instrumentpanelen (se mitt i bild nära rattstångens infästning, lätt rostig). Funderade en kort stund på vad den är till men insåg snabbt att den hör till klockan ovanför. Jag tryckte upp knappen och vred. Visarna gick lätt att flytta och tiden ställdes på kl 4. Sedan vred jag upp klockan lite. Denna lilla detalj gjorde mig glad. Får se om den har rört sig något nästa gång jag kommer ut till bilen. Spännande :-)


Påbörjade arbetet med höger bakskärm. Rostlösare sprayades på och endast en skruv demonterades ikväll.


Har funderat ett tag på vilken plåttjocklek som är lagom för rostlagningen. Jag har inte undersökt detta men gissar på att 1,2 mm fungerar. Kanske är golven av den tjockleken med. Det ska tas reda på vid tillfälle. Kanske går det även att mäta på någon del av golvet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar