Analytics

söndag 8 oktober 2023

Pedalställ, pedaler och luftburk, del 2

Tidigare den här veckan fortsatte jag med pedaler, pedalställ och luftburk.

Jag har köpt några lamellrondeller som jag testar. Det går bra mycket enklare att slipa med en lamellrondell :-)


Efter lite slipande var jag på en rimlig nivå med luftburken. Det är lätt att tänka att det ska vara helt plåtrent men jag tänker att vissa detaljer går bra att hålla på denna nivå. Om det behövs göras om så är det inte så mycket jobb då. Att alltid gå in maximalt för varje del tar tid och då kommer det ta dubbla evigheter att bli klar.


Istället för den rödbruna rostskyddsfärgen provade jag en svart. Jag var osäker på om det skulle bli matt eller halvmatt, men rostskydd blir det ändå.


Pedalstället och pedalerna målades med en blank svart färg som såg ut att bli bra.


Men när färgen hade torkat såg pedalerna lite konstiga ut. Undra om färgen har reagerat med rostskyddsfärgen under. De ska dock vara kompatibla som jag förstått det. Kanske måste det på några lager till?



Axeln som pedalerna sitter monterade på i pedalstället blev dock kanonfin. Jämn och blank svart yta och ingen tendens till det grå. Axeln är ju hanterad på samma sätt med samma rostskyddsfärg.


Även insidan på locket till luftburken blev fin. Något lager till kanske ska på.


Jag får prova spraya något eller några lager till på pedalerna och ovansidan på locket till luftburken så får jag se vad det blir av det.

Mer blev det inte heller denna gång. På återseende!

2 kommentarer:

  1. Blir snyggt det där! Jag har också råkat ut för sån missfärgning när jag lackat svarta delar (sprayfärg). Då berodde det på låg temperatur med hög luftfuktighet som gjorde att färgen delvis blev grå/vit. Det verkar som olika färgfabrikat är olika känsliga. Det kan säkert finnas många andra orsaker men i mitt fall berodde det som sagt på fukten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg inte din kommentar förrän nu. Inte så många som kommenterar här, kul med en kommentar!
      Ja, det var nog både kallt och högre luftfuktighet när jag lackade. Ska tänka på det framöver. Går kanske också att värma objektet med varmluftspistolen försiktigt innan lackering.

      Radera