Analytics

tisdag 7 mars 2023

Sätesbalk och golvtest

Svårt att veta vad jag skulle fortsätta med. Jag hade tänkt att ge mig på vänster tröskel innan bakre hjulhuset på höger sida är helt fixat men vänster dörr sitter fortfarande på bilen och det är lite mer trångt på vänster sida då bilen står på vänster plats i garaget.

Eftersom det finns mycket kvar att fixa är det bara att ta något annat så länge. Jag valde att testa golvet lite mot höger tröskel.

Golvplåt testas

Präglingarna ser ut att passa tillräckligt bra. Plåten är 2 meter lång och ska alltså kapas lite. Den är dessutom för bred mot höger tröskel som syns i bild. Den nya plåten ska helsvetsas mot det golv som kunde behållas under baksätet. Inom kort vill jag grovkapa plåten mot höger tröskel så att den nya plåten går att sticka in mellan tröskelns övre och undre plåtar och på så vis får plåten bättre på plats.

Efter provningen av golvplåten tog jag fram sätesbalken.

Sätesbalk ovanifrån

Våffelpappen som var kvar på sätesbalkens ovansida värmdes med varmluftspistolen och skrapades bort med en kniv. Därefter vändes sätesbalken och plåten under handbromsen rensades från underredsmassa med varmluftspistol och kniv för att kunna inspektera skicket.

Sätesbalk underifrån innan rensning

Plåten under handbromsen ser ut att vara i bra skick och kan därför återanvändas. Den har en pressning som jag inte vill återskapa i mitt nytillverkade golv utan istället skära ut motsvarande del i nya golvet och svetsa in den gamla biten.

Sätesbalken behöver lagas i fram- och bakkant där plåten är punktsvetsad mot golvet. När den är lagad ska den slipas plåtren och rostskyddas innan den kan svetsas in i bilen igen.

På återseende!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar