Analytics

tisdag 14 mars 2023

Pedalställ del 1

Dålig ork ikväll behövde inte betyda inställd garagetid. Jag gick ut och letade lite mindre ansträngande uppgift för kvällen. Det jag kom fram till var att jag skulle kika på pedalstället.

Pedalställ och något som en gång var ett golv

Kopplingspedalen gick att röra på, om än något trögt. Bromspedalen satt fast som i berget (dock inte i själva kexgolvet). Gaspedalen hänger kvar i en skör tråd. Hela det rostiga som en gång varit ett golv till bilen ger dock en del ledtrådar om hur golvet ska se ut och är därför värdefull information.

Undersidan på golvet vid pedalställen

Gällande gaspedalen fick ett mått tas hur den ska sitta i sidled. Att den ska sitta in mot den bockade vinkeln ges tydligt.

Gaspedalens läge i sidled

Pedalstället sitter med två skruvar i golvet och tre skruvar genom torpedväggen hållandes huvudbromscylindern. Lite oväntat gick det ganska enkelt att få loss muttrarna på undersidan av golvet och sedan gick det bra att knacka ut skruvarna.

Ett pedalställ frigjort från golvet

Med en hel del rostlösande spray och en del värme från värmepistolen lyckades jag till slut få bromspedalen att rotera runt axel som den sitter monterad på. När den gick lätt att röra på kunde sedan de lätt koniska sprintarna, som håller axeln och de som ger ändlägena för pedalerna, knackas ur. Pedalerna är för övrigt likadana med skillnaden att bromspedalen har en returfjäder vilken kopplingspedalen saknar.

Påbörjad demontering av pedalställ

Pedalstället demonterades helt. Pedalerna kan nog klara sig med en tvätt, själva pedalgummina ser fina ut. Axeln kommer att tvättas av vilket bör räcka för den med. Själva plåtkonstruktionen ska få bada i lite elektrolys med citronsyra vid tillfälle innan rostskyddning och målning.

Demonterat pedalställ

Kul att ha tagit tag i en av de uppgifter som inte innebär slip, kap eller svetsning. Mer sådana uppgifter finns ju.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar