Analytics

tisdag 10 januari 2023

Årets första garagekväll

Eftersom andra halvan av 2022 blev lite gles gällande garagetid för renoveringen av 96:an så känns det bra att komma igång med garagetiden nu. Veckoschemat ser ut som att det kommer bli regelbundna tider för renoveringen nu vilket känns bra. Ork och lust är större än slutet på förra året.

Vad höll jag på med sist? blev första tanken när jag kom ut i garaget ikväll. Tröskeln bak på höger sida är ännu inte färdigsvetsad så det blev att kika lite hur det ser ut.


Eftersom svetsen som är vertikal mitt i bildens ovankant (utgående från den svarta plåtens (mitt i bild) övre vänstra hörn) inte är svetsad än kikade jag på hur det låg till där. När jag började kika där kom jag ihåg att plåten är dåligt reparerad tidigare med vad jag misstänker är plåt på plåt. Här ska det göras rätt så jag fick börja att ta bort underredsmassa och smuts med en roterande stålborste på borrmaskinen. Så här såg det ut undertill innan.


Efter en del nötande med den roterande stålborsten och användande av dammsugaren samtidigt för att minska all skit som far runt i luften (jag använder dock alltid andningsmask) såg det ut så här.


Den påsvetsade plåten kan ses nästan mitt i bilden ovanför. En pappmall skapades från ovansidan på golvet för att få till formen på den lilla tunneln som bananlänken till bakaxeln kan röra sig i.


Nedan ses hur bra plåten blev. Den kommer kapas på sidorna och svetsas in nästa gång. Ska bli kul att svetsa igen. Jag gillar att laga rost, skapa plåtar, kapa och svetsa :-) Tur att jag har ett renoveringsobjekt som låter mig göra mycket sådant då!


Det är ju tyvärr inte så lätt att hinna så mycket mer på 2 timmar när man ska backa ut en bil och plocka rent runt 96:an, hinna göra lite arbete och sedan städa för att kunna köra in den andra bilen i garaget igen.

Det är kul att vara igång igen och det är lättare att vara i garaget nu då jag har lagt en del tid på att få mer ordning i förrådet och garaget. Det är inte klart än men det har blivit betydligt bättre och lättare att jobba med renoveringen nu.

På återseende!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar