Analytics

onsdag 27 april 2022

Tröskeljobb del 2

Det har kommit lite emellan så det här inlägget är för det som gjordes i lördags.

Tröskelns undre plåt skulle svetsas och jag får direkt börja med att erkänna att jag tänkte fel om hur jag kunde kapa och svetsa enligt det jag lärt mig på Fitzee's Fabrications.

Jag tog bort de häftsvetsar som höll plåten och märkte upp och kapade den nya plåten med lite slipmån för inpassning.

Med fingerslipen började jag slipa för att passa in plåten men de slipband som köpts på Biltema var av usel kvalitet. Rättvända höll de inte länge innan skarvningen gick sönder. Ska åka och klaga så får vi ser vad de säger.

Punktning av plåten ovanifrån och sedan sig det ju bra ut efter diverse slipning och punktning. Hade önskat mer slipning med fingerslipen men nya band måste köpas. 
Sedan mätte jag på bilen höjd golvet skulle hamna och fick kapa bort punktsvetsarna på höger gavel och rikta upp plåten med en domkraft för att återigen kunna punktsvetsa gaveln.

Undersidan på tröskeln kommer nog att svetsas och slipas senare för utseendets skull. Så här blev det efter en del svetsning.
En bild från garaget. 
Här har jag tillfälligt satt upp en plåt till hjulhuset och håller tumstocken så man kan se hur mycket överläppen kan bli mellan golvets nedvikta kant. Förmodligen kommer nedsticket trimmas lite.
Syns gör även den tillfälliga uppfästningen av nya tröskelplåten till höger. 
Det går i alla fall framåt 😀

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar