Analytics

torsdag 21 april 2022

Tröskel att göra tröskel

Torsdagkväll är garagekväll. Visste som vanligt inte riktigt vad som skulle hända ikväll. Väl ute kikade jag lite på motorrumsgolvet och stod och funderade. Då plötsligt så hände det! Inte Triss-vinst men väl ett infall att ta tag i trösklarna. Det har varit en tröskel att tag i detta som har känts lite hög. 

Hur illa kan det gå? tänkte jag och satte rondellen i ovansidans insida. Kapade bort drygt hälften på längden efter att ha provkapat lite enligt bild nedan. 

Sen gick det av bara farten. Undersidan kapades också bort. 

Då det var lite rost invändigt tog jag fingerslipen och slipade bort rosten på kvarvarande undre plåt. På bilden nedan syns det till höger var jag slipat med fingerslipen. Dammsugning samtidigt var ett måste då det dammade en hel del. 

Sedan kapades plåt bort i främre hjulhuset mot tröskeln. En gång i tiden har någon lagat med plåt och popnit, inte den bästa metoden. En plåt till undersidan kapades till rätt längd och häftades fast med svetsning. Plåten ska kapas i längsled men det görs vartefter som den punktas fast. Ett trick jag lärt mig från Youtube-kanalen Fitzee's Fabrications. Att jag inte kapar mer på tröskeln beror på att det inte behövs och att jag kommer åt att svetsa ovanifrån om jag låter tröskeln vara som på bilden nedan. 

Hann även med att konstatera att det är fel vinkel på den övre plåten som jag låtit tillverka. Har inte kollat om mitt underlag var fel eller om det är feltillverkat. Måste fixas innan ovanplåten kan sättas dit i vilket fall.

En liten vinkelskillnad syns på nedre bilden mot pappmallen. 
Fortsättning inom kort. Blodad tand då det var enklare än jag trodde. Nu ska man inte ropa innan tröskeln är svetsad. 

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar