Analytics

torsdag 22 april 2021

Lugnt och avslappnat bromsfix

För omväxlings skull blev det inga oljud i garaget ikväll. Skön blues i högtalarna istället för slip- och kapljud.

Eftersom det var snöigt av och till även på kvällen hade jag ingen lust att backa ut 900:an och blöta ner den. Det gjorde att rostreparationerna fick ersättas med något annat. 

Jag har haft lite dåligt samvete över att jag har lånat Stures avdragare lite väl länge nu även om jag är ganska säker på att han inte behövt dem (han borde hört av sig då). Så jag bestämde mig för att dra av de bakre bromstrummorna, så avdragaren kan lämnas tillbaka, och det gick riktigt lätt. Ingen nackdel att navmuttrarna var rejält insmetade i fett bakom navkopparna.
Trummorna behöver kontrolleras och mätas för att se så att de går att använda.

Sedan började jag demontera den inre delen som jag inte har namnet på och inte orkar leta rätt på nu. Man får ta det lugnt med rostiga skruvar så man inte drar av dem. Fjädertallriken plockades också av. Jag hade problem att lossa bromsrör med Y-kopplingen på höger sida så bromscylindern kunde inte tas ur.
Funderar på om blästring eller citronsyra och elektrolys är bästa sättet att få bort rosten. Jag vill någon gång bygga om bromssystemet från 1-krets till 2-krets och helst byta till skivbromsar fram. Jag tror dock att inför sista besiktningen får 1-kretssystemet vara kvar.

Återstår är vänster sida där jag nästan fick loss alla skruvar men även handbromsvajrar måste lossas och de satt rätt hårt i sina fästen på bakaxeln. 

Det är skönt att kunna lämna grejerna och fortsätta en annan gång. 
På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar