Analytics

måndag 5 april 2021

Bakaxeln demonterad

Nu har det börjat glida lite mycket med mektillfällena och med bloggen. 

På skärtorsdagen blev det lite mekande igen. Eftersom planen är att laga rost kring bagagerumsgolvet var det ju bestämt att bakaxeln skulle plockas bort. Jag saknade tidigare en extra hylsa i storlek 24mm vilket gjorde det svårt att få loss skruven till bussningen mitt på bakaxeln. Med två hylsor och mycket rostlösare fick jag ändå slita lite för att få loss skruven. 

Men innan jag kunde släppa ner bakaxeln behövde vajrarna till parkeringsbromsen lossas eftersom jag inte fick loss ändarna vid baknaven.
Det var lite pyssel att lossa skruvarna vid handbromsspaken men det gick trots allt ganska lätt. Därefter kunde vajrarna dras ut bakåt. Vajrarna och dess höljen ser fina ut. Skyddsslangarna som sitter utanpå höjena vid bakaxeln får bytas innan återmontering.
Ovan är en bild på en av de fyra klämmor som höll vajrarna mot bakaxeln. Lite rolig variant jag inte sett förut. De får sparas och återmonteras nog sen. 

Bakaxeln ska blockas isär och slipas ren senare. Till dess får den stå parkerad på ett par pallbockar.
På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar