Analytics

lördag 23 januari 2021

Demontering framvagn påbörjad

Mitt vanliga torsdagsmek blev lördagsmek. Jag började demontera framvagnen och då på höger sida. 

Det är kanske inte så lätt att se på bilden ovan men de två bakre muttrarna till undre länkarmen hade rostat en hel del (bara inre bakre syns ovanför splinsen på drivaxeln). De två främre lossade lätt med en 17mm-hylsa på mutterknackaren medan de två bakre var svårare. Den inre bakre krävde att jag knackade på en 15mm-hylsa. Ja, så ojämnt rostig var muttern. Sedan gick det bra att lossa med spärrskaftet. 15mm-hylsan till mutterknackaren hade gömt sig. Den yttre bakre var inte så lätt att komma åt och krävde att jag knackade bort en hel del rost från muttern innan 17mm-hylsan kunde knackas på. Jag kom fram till att den var lättast att komma åt med dubbla förlängare till spärrskaftet från utrymmet mellan skärmen och batterihyllan. Kanske är det tänkt så?
Därefter var det lätt att bryta lite så undre länkarmen lossnade från karossen. Lite tomt i hjulhuset.
Sen hann jag bara med att lossa skruvarna till övre länkarmen. De satt lite hårdare och då gjorde mutterknackaren sitt jobb bra.
Det är mycket rost och då får hylsorna knackas på och även knackas loss efter varje lossad skruv. Bilden blev lite oskarp, ber om ursäkt för det. 
Nästa gång ska fjädern och övre länkarmen tas bort. Sakta men säkert går det framåt 

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar