Analytics

måndag 19 oktober 2020

Svett och svets

Kvällen började med lite finputsning av den plåtbit jag fixade till förra gången. Kanterna på bagageutrymmets bakre del slipades plåtrena och filades till inför svetsning. 
I bilden syns det lite rost i kanten mot den nya plåten. Två saker medför det, nämligen att plåten är tunnare där och att rost är skit att svetsa i. Rosten missade jag när bilden togs men blev senare varse om det 🤔

Jag har ännu inte fixat gas till min svets och kör därför med flusstråd. Många snackar skit om flusstråd men jag tycker att det gick bra att svetsa länkarmsinfästningen vänster fram på min T8 Special. Enda nackdelen då var att svetsning gjordes underifrån och smältan vill liksom falla nedåt... 😉

Jag svetsade in plåten och hade en del genombränningar som berodde på det jag beskrev här ovan.
Men det går bra att punkta ihop sådana hål.

Efter att ha svetsat i plåten slipades det rent på in- och utsidan. Det blev hyfsat ok men det hade nog varit bättre att lagt skarven högre upp och sluppit rostangripen plåt. Nu hamnade svetsen precis där radien varit tidigare. 
Utsidan...
Jag ville testa svetsa med flusstråd och tycker att det fungerar ganska bra. Hade jag varit mer noggrann med plåten på bilen hade det blivit bättre. Något ställe ska fyllas då jag missat någon genombränning.

Blir kanske att fixa en tub med kolsyra då det är så mycket billigare än riktig Mizon även om det sprätter lite mer.

Det är väldigt jobbigt att stå böjd ner och svetsa och slipa. Det känns i benen nu och lite svettig hann jag bli 😎

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar