Analytics

måndag 12 oktober 2020

Dags att sätta fart

Ikväll ställde jag upp bilen på pallbockar så det går att komma åt att svetsa i plåt runt kanterna som bagagerumsgolvet ska svetsas fast i.

Ljuddämparen i höger bakre hjulhus plockades ned samt stenskottsskyddet. Tyvärr gick ena skruven av i den nedre infästningen men det lagar jag senare. I överkant satt stenskottsskyddet svetsat så jag skar lös det med vinkelslipen för att komma åt att slipa plåtrent i hjulhuset senare. Det verkar som att det ska sitta ett fäste i överkant och att stenskottsskyddet ska vara skruvat där, iallafall när jag jämförde med vänstra sidan. Det får jag ta reda på någon gång.

I bagageutrymmets bakre kant mätte jag vilken plåtstorlek som ska svetsas in. Jag byter hela den ytan som bagagerumsgolvet ligger på, från fria kanten framåt till strax innan radien bakåt. Det blev ca 32 mm som jag kommer byta ut. Dessutom måste lite mer plåt bytas högre upp i hörnen mot sidplåtarna.

Här sågar jag till plåten ur ett ark med 1,2 mm plåt. Sågningen gjordes med sticksåg vilket jag tycker fungerar bra. Det är mycket enklare än vinkelslipen och jag slipper en massa varmt gnistregn.


Sedan låste jag fast plåtbiten med en svetstång så att fria kanterna låg mitt för varandra och ritsade kanten ovanför nya plåt i bilden nedan.


Den ritsade linjen sågade jag sedan efter med sticksågen. Lite vinkelslipning krävdes för att få nya plåten att ligga jämnt mot den kapade kanten.


Sedan var det dags att städa undan och dammsuga upp alla spånor och skräp från rondellkörningen för att kunna rulla in min Saab 900 T8 Special.

Får se om det blir att svetsa nästa gång.

På återseende och snart trillar kanske antalen visningar på bloggen över 1000 vilket vore en, om än liten, milstolpe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar