Analytics

tisdag 14 juli 2020

Köp en lott.. Plötsligt händer det!

Det har varit lite glest med blogginlägg här sedan ett tag. Anledningen är inte att jag har legat på latsidan även om aktiviteten med bilen har varit lite upp och ner. Orsaken till uteblivna inlägg är mest att jag har kämpat på med att försöka få igång motorn men eftersom jag inte lyckats så kändes det så osammanhängande att skriva om det jag har gjort.

Den senaste tiden har jag kollat brytarspetsar, kollat tändinställning, bytt tändstift, bytt tändfördelarlock, kollat tändning, kollat brytarspetsar, kollat tändspole, bytt tändspole, kollat tändning och så vidare. Jag har lyft upp fördelaren och bytt läge. Jag har provstartat många gånger och någon gång ibland har jag fått en rökpuff men inte mer. Det är jobbigt att kolla allt så många gånger utan att få igång motorn. Till slut tappar man gnistan lite grann. Den där gnistan som är så viktig för att få motorn att starta. Tändstiften har gnistat men tillräckligt bra? Är det förgasaren som är boven? Men det har ju blivit fuktigt i cylindrarna.

Igår när jag var ute i garaget och mekade, till Blondie mesta delen av tiden, funderade jag till slut över jordningen och om den var tillräckligt bra. Jag tog en startkabel och kopplade mellan motorblocket och minuspolen på batteriet. Jag passade på att byta tillbaka till den tändspolen som satt i bilen då jag köpte den. Kontakterna rengjordes. Jag sprutade i lite bensin i förgasaren och provade starta och det var ett annat ljud. Insåg att motorn måste ha tänt till och att den drog med startmotorn då eftersom jag inte släppt det återfjädrande läget på startnyckeln. Att släppa det läget har hittills inte behövts. Jag skruvade ur tändstiften och sprutade i bensin i varje cylinder. Provade starta igen och samma ljud kom denna gång.

Min fru fick komma ut i garaget efter att sista hemmavarande barnet lagt sig. Jag behövde en startnyckeloperatör eftersom jag skulle sköta startgasen. Min fru vrider runt startnyckeln och startmotorn jobbar runt motorn. Startsprayen sprutas mot förgasarens luftintag. Den går! Vilken lycka!


Om detta är kopplat till förbättringen av jordningen eller ett antal andra åtgärder kan jag inte säga. Nästa steg är ju att få den att gå på bensin. Bensinpumpen är inte inkopplad och det är nog slut på bensin i förgasaren. Det ska kollas upp och testas. Om det inte fungerar så får förgasaren plockas ner och rengöras ordentligt.

På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar