Analytics

söndag 21 juni 2020

Undersökning av startproblem

Idag fick det bli lite undersökning av orsaker till varför bilen inte startade förra gången. Denna gång provade jag att mäta om brytarspetsarna gav elektrisk kontakt då de var slutna. Tyvärr visade det sig inte vara så att det blev elektrisk kontakt. Jag tog då ett fint sandpapper (2000), vek det dubbelt och sprejade lite elektronikrengöring för att sedan föra in det mellan brytarspetsarna vid öppning och sedan vrida runt motorn så brytarspetsarna gick mot varandra fysiskt. Därefter drog jag försiktigt i sandpappret tills det inte längre var kvar mellan brytarspetsarna. Detta upprepades ett par gånger varpå jag mätte om elektrisk kontakt fanns vid slutna brytarspetsar. Den elektriska kontakten fanns där efter några upprepningar.

Efter denna övning mätte jag om det fanns elektrisk kontakt i kabeln mellan tändspolens minuskontakt och fördelaren. Det fanns kontakt där.

Bilen rullades ut och jag provade starta men den startade inte denna gång heller. Jag kopplade loss minuskontakten på tändspolen och kopplade in ett tändstift och en tändkabel, känt fungerande sådana från en annan bil, direkt till tändspolen. Tändstiftets gänga kopplades mot bilens jord. En startkabel kopplades från batteriets pluspol till tändspolens plusanslutning. På tändspolens minuskontakt kopplades ena änden på en startkabel och den andra änden hölls mot jord en kort stund för att sedan tas bort. En enda gång av alla försök blev det en gnista i tändstiftet.

Varför gnistar inte tändstiftet? Är batteriet för dåligt? Mätt spänning var 12,5 volt och det orkar dra runt startmotor och motor. Är det kanske tändspolen som är defekt ändå?

Får se om jag ska köpa en ny tändspole för att testa vidare. Om jag inte får en gnista på detta sätt kommer bilen inte heller att ha en chans att starta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar