Analytics

lördag 2 maj 2020

Startförberedelser, del 3

I söndags började garagetiden med en annan bil, min Saab 900 T8 Special. Jag hade lagt märke till den pöl vid vänster bakhjul. Det var inte kondensvatten från avgassystemets skarv utan bromsvätska.

Hjulet plockades av för inspektion. 
Det visade sig, som tur var, att det var den yttre bromsslangen som läckte i nedre änden. Den slangen byttes senare i veckan och allt blev bra. Skönt att det inte var en bromsledning som läckte då det har varit mer jobb att fixa. 

Tillbaka till 96TT.

Jag tänkte att jag skulle montera fördelararmen jag har köpt. Det krävdes lite lätt slipande med fint sandpapper för att få bort ytrosten som hindrade fördelararmen att passa på axeln. 

Men vad fäster man fördelararmen i axeln med? Skruv? Fjäderpinne? Inget som medföljde fördelararmen i alla fall. 

Då slog det mig! På luftburken låg det ända sedan jag köpte bilen en liten skruv och en bricka. Var la jag dem? Sedan kom jag ihåg att jag lagt dem längst fram till vänster i motorrummet tillsammans med lite andra saker. 

Perfekt! 

Jag ägnade sedan tid till att rengöra förgasaren och insuget utvändigt så det nu ser riktigt bra ut. Motorrummets bottenplåt dammsögs och jag försökte städa det mesta jag kom åt. 

Vattenpumpen och generatorn borde testas innan uppstart. Får se hur det blir med det. Jag har fyllt i lite kylarvätska och har inte sett något läckage. Dock bör mer fyllas på.

Har ännu inte bestämt när uppstart ska ske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar