Analytics

måndag 10 februari 2020

Demontering höger bakskärm

Gårdagskvällens arbete bestod i att fortsätta med demontering av höger bakskärm. Det gick ganska lätt att få bort den. Tyvärr verkar det vara lite mer rost på sina ställen vilket märktes när skruvarna skulle demonteras. Det följde med lite material med någon skruv.


Det som behöver repareras på bakskärmarna är kanterna som fäster mot karossen. I övrigt ser skärmarna rätt så fina ut. Det kommer krävas lite plåttillverkning och svetsning men det förstod jag tidigt. Det ska säkert gå bra.


På bilden ovan ligger höger bakskärm på motorhuven med gummimattorna under. Först trodde jag att det var rejält med lera på skärmarna men en närmare koll visade att det finns ett lerlager men det är nog ganska tunt. Det är underredsmassa. På sina ställen har den flagat lite och går enkelt att bryta bort. Då får man fram plåt som ser fin ut som på bilden nedan.


Jag fortsatte med att försöka få bort skruvarna som håller fotplåten mot torpedväggen. Den heter kanske inte alls så officiellt men det spelar mindre roll just nu. Plåten är tvådelad och den vänstra (bakom pedalerna) är upprostad i nederkant. Bakom denna fotplåt finns det en del isolering som ska avlägsnas inom kort. Sedan får vi se vad som gömmer sig där bakom. Ska vi satsa en slant på rost?


Innan jag avslutade för kvällen var jag ju tvungen att kolla till klockan. Den verkar ha dragit sig ca 11 minuter på knappt en vecka. Det känns godkänt då jag inte har något koll på om jag dragit upp den tillräckligt och det dessutom är första gången den förmodligen är uppdragen på många år.


På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar