Analytics

måndag 6 januari 2020

Rostinventering

Igår påbörjades lite handfast arbete med bilen. Jag och min kompis Tomas, som för övrigt drev bloggen Bilspanaren, började med att plocka ur framstolar och baksätet.


Gummimattorna är nästan hela, en liten del har släppt på den bakre mattans ena framhörn men det går nog att fixa till.

Efter att gummimattorna tagits ur visade det sig att det var rätt mycket fukt därunder. Masonitskivorna var genomsura.


 Jag vet inte om masonitskivor på detta vis är original. De främre skivorna hölls iallafall fast med tunna snören i de bakre hörnen mot stolsunderredena.


Det visade sig vara väldigt kexigt av rost under masoniten, vilket var väntat då jag tidigare när jag lättat på de främre hörnen kunnat se uppfarten där igenom.


Under baksätet ser det bra ut men en mer noggrann undersökning ska göras för att säkerställa att det verkligen är bra. Lite dammsugning där skadar inte heller.


Det sista som gjordes var att demontera Norrlandsvärmen som består av tre värmeelement. Dessa är monterade längs trösklarna samt i nedre framkant på baksätet. Glykolen i dessa var väldigt fin vilket kanske bådar gott. Praktiskt var att golvet mot hjulhusen fram saknades för då kunde kylvätskan rinna ut där och ner i uppsamlingskärlet under bilen. Inget ont som inte har något gott med sig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar