Analytics

fredag 9 februari 2024

Vänster tröskel, del 5

Hur börjar man helgen på ett bra sätt? Jo, genom att ta ut lite flex och sluta tidigare för att gå ut i garaget 👍😀


Ungefär mitt för pallbocken i bilden ovanför faller plåten inte in där den ska utan ligger lite utanpå den gamla plåten i ovankant. För att fixa det tog jag en 1mm-skiva på rondellen och kapade upp där. Sedan bestämde jag mig för att kapa hela vägen mellan de häftsvetsar jag satte förra gången. Syftet med detta var att skapa lagom spalt för att få en bra genombränning med svetsen.



Sedan punktsvetsades det i mängder med lite nedslipning av punktsvetsar emellanåt så att det gick att svetsa utan att bygga för mycket svets. Svetsen ska ju in i mellanrummet.



Nedan syns det hur det blev efter slipning med flapdisk. Helt perfekt blir det inte, men inte heller långt därifrån. Det är lockande att slipa lite till för att få bort någon liten ojämnhet, men ofta gör det istället att man tunnar ut plåten lite för mycket så det gäller att behärska sig och köpa att det inte blir helt perfekt. Det sistsa kan man fixa med ytterst lite spackel om man senare vill. Jag inser att jag är lite för petig ibland...



Sedvanlig rostskyddande avslutade den korta eftermiddagsstunden i garaget.



På återseende!


Är det så att man finner nöje i att läsa vad jag pysslar med kan man prenumerera på inlägg via e-post. Då får man en notis när något nytt inlägg skapas. Om du anmäler dig får du ett mejl som du måste bekräfta. Du kan sedan när du vill avprenumerera från utskicken.

Prenumerera


En mejllista för nyhetsbrev för bloggen Saab 96TT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar