Analytics

onsdag 10 januari 2024

Vänster tröskel, del 1

God fortsättning!

Igår blev det första tillfället att fixa med renoveringen på länge. Tidigare har jag städat i garaget och rensat ut saker som hamnat på återvinningen nu. Skönt att vara av med en del saker. Mer ska bort!

Lika bra att ta och fixa till vänster tröskel. Det ska ju göras och jag tänker att det blir enklare att fixa torpedväggen när det är möjligt att lägga in det nya golvet för att passa in saker.

Eftersom jag har gjort höger sida är det bara att göra lika på vänster sida. Vänster tröskel är inte alls lika dålig som höger var men eftersom jag redan har plåtarna så kommer jag att göra samma operation.

För att skydda vänsterdörren, framför allt glaset, som jag inte har plockat av la jag en brandfilt över.


Jag började med att kapa i den inre tröskelplåten ca 2 cm från ovankant. Lika bra att byta så mycket som möjligt och det ger dessutom bra utrymme att komma åt att svetsa den undre tröskelplåten ovanifrån, dvs egentligen från insidan av tröskeln. Jag hade bara 1 mm kapskivor från Biltema och de gick åt fort. Det gick åt ett par skivor för att skära upp ett spår större delen av vägen. Jag kommer att göra en skarv innan b-stolpen för att inte tappa för mycket styvhet i tröskeln när material plockas bort. Jag vill inte riskera att det blir deformationer.



Den nya undre tröskelplåten behövde kapas 2 cm i överkant. Lämpligt arbete för min eldrivna plåtsax. Det var mycket lätt att följa ristningen som gjorts med skjutmåttet. Som att skära i smör! Rakt och fint snitt blev det.


Området mitt för tröskelns framkant mot främre hjulhuset har lagats med vad man hade att tillgå. Försinkade plåtar som var popnitade mot hjulhusplåten. Det har fungerat hyfsat väl men det beror säkert på att det har varit mycket underredsmassa över. Rosten i golvet tror jag har kommit huvudsakligen inifrån pga läckage i rutlister men säkerligen en del underifrån från gräs då bilen verkar ha stått utomhus. 


Popnitarna borrades ur och plåtarna kunde tas bort. Detta gjordes för att komma åt att se placeringen i längsled för tröskelplåtarna.


Den undre plåten passades in och klämdes fast med en svetstång.


Härnäst ska kaplinjen markeras och kapning ska ske. Eftersom kapskivorna tog slut så fort hade jag inget att kapa med och fick istället börja städa upp och plocka ihop. Det känns i alla fall bra att ha varit ute och kommit igång i år.

Arbetet med att flytta bloggen till en annan plattform pågår. Lite arbete återstår i min programmering för att flytta allt men snart är det nog klart.

Om du är intresserad av att få ett mejl när det kommer ett nytt inlägg kan du anmäla dig nedan.

På återseende!

Är det så att man finner nöje i att läsa vad jag pysslar med kan man prenumerera på inlägg via e-post. Då får man en notis när något nytt inlägg skapas. Om du anmäler dig får du ett mejl som du måste bekräfta. Du kan sedan när du vill avprenumerera från utskicken.

Prenumerera


En mejllista för nyhetsbrev för bloggen Saab 96TT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar