Analytics

torsdag 7 april 2022

Mer hjulhus

I dagens episod orkade jag inte backa ut min T8 Special ut ur garaget då det blev snöoväder. Det blir så blött sen när den ska in igen. Tur att jag förra gången tänkte lite på att jag skulle kunna göra något den här gången utan att backa ut finbilen.

Idag fixade jag till en plåt till nedre bakre delen av höger hjulhus. Bortkapningen av dålig plåt gjordes förra gången. Med sticksågen sågades en plåt till och sedan böjdes den till för att passa mallen jag gjorde förra gången. Det blev bra passform. Böjningen gick mycket enklare än jag hade räknat med. 
Och här jämfört med gamla plåten. 
Inpassning mot hjulhuset.
Och inifrån hjulhuset. 
Sen klippte jag plåt med plåtsax men det är inte så lätt att komma åt allt. Då borrar man en perforering som medger att plåten lätt böjs av.
Sen fick jag bra användning av fingerslipen för att passa in plåten mot hjulhuset. Resultatet blev bra. 
Därefter ägnades tid till att fundera på vad som behöver ske innan kupégolvet kan läggas på plats. Det är en del kvar. Jag undersökte undersidan på motorrummets golv genom att skrapa bort mycket rostskyddsmassa. Det blir lite lagningar där. Viktigast är delen mot torpeden för att fästa torped och kupégolvet, resten kan fixas senare. Lite funderande på trösklarna gjorde jag med. Får se när tid blir att byta dem, det är ett lite större jobb.

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar