Analytics

torsdag 26 augusti 2021

Bakaxelfix

Igår kväll blev det lite tid i garaget. Jag orkade inte flytta på saker och sätta igång med svetsning så jag beslutade mig för att fortsätta med bakaxeln. Den ska ju som resten av bilen fixas någon gång. 
Ena sidan har jag ju redan lossat bromsskölden, cylinder och backar på. Handbromsvajern sitter kvar. 
Jag började med att slipa av bakaxeln med en flapdisc på rondellen för att sedan fortsätta med stålborste på borrmaskinen. Rosten har gjort ytan lite gropig så någon form av kemisk behandling kommer nog att tillämpas senare. Måste leta lämpligt medel. Citronsyra i tapetklister med gladpack runt kan eventuellt fungera. Det blev så dammigt vid slipningen att brandlarmet gick igång. Jag kör ju alltid med andningsmask, vilket jag tycker att alla bör göra, så det var ingen större fara för mig. Speciellt vid arbete med gamla bromsar som kan innehålla asbest. Jag måste ta tag i ventilationsplanerna snart. 
Demontering av den andra sidans bromssköld med tillbehör påbörjades efter att handbromsvajern på den tidigare påbörjade sidan tagits bort. Till det krävdes en del värme och rostlösare innan hylsan kunde knackas ur som håller vajerhöljet på plats.
Skruvar till bromsskölden och cylindern fick varsamt skruvas fram och tillbaks med rostlösare emellanåt. Trots detta gick gängan på ena tappen till biten mellan bromsbackarna inte att rädda. Muttern där fick jag till slut skära sönder med rondellen då muttern bara snurrade utan att få lös.

Bromsskölden borstades med stålborsten på borrmaskinen. Den ska sedan få bada i citronsyrabad och elektrolys. 
På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar