Analytics

lördag 15 maj 2021

Bortkastat arbete?

Idag på eftermiddagen spenderade jag tid i garaget. Nu skulle jag göra klart bakre delen för bagagerumsgolvet. Tidigare hade jag svetsat läppen som golvet vilar på i bakkant. Nu skulle hörnen göras klart. Jag mätte lite och sågade ut bitar i 1,2 mm-plåt för att sedan upptäcka att bakstammen verkar vara i 0,7 mm-plåt. Det går gå ändå beslutar jag. De utsågade bitarna bockades i skruvstädet och en radie las på ytan som vätter bakåt. Bitarna svetsades in och det gick rätt bra.
Sen upptäckte jag att det visst var några småhål på ursprungliga svetsning att lägga igen men det jävlades och brände igenom trots att ett mothåll av koppar på baksidan användes. Jag har lämnat för mycket dålig plåt. 
Svetsskarven i ursprungliga lagningen ligger i radien mellan bakstammen och läppen för golvet. Det är svårt att slipa den radien snygg. Nu lutar det åt att skära bort lagningarna och sätta in en stor plåt i 0,9 mm-plåt (har ingen 0,7 mm-plåt hemma). Jag får sova på saken. 

Utsidan ser rätt ok ut. 

Får se på det på ett lite positivt sätt (tack vare min fru) och tänka att jag lärt mig något av detta. 

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar