Analytics

måndag 21 september 2020

Fixa dörrhandtag m.m.

Ikväll plockade jag bort karosspappen, eller vad den kallas, på passagerarsidan vid fötterna. For att få bort pappen mot torpedväggen måste en hel del saker plockas bort först, bl.a rattstång. Det blir en annan gång. Tyvärr blev det inga bilder på detta. 

Efter detta bestämde jag mig för att kika på jag problemet med den dåliga funktionen på passagerardörrens ytterhandtag. Knappen på handtaget som används när man öppnar dörren var stum.
För att ta bort handtaget behöver man hissa upp rutan helt. Därefter får man ta bort en gummiplugg som sitter på insidan av dörren mitt för främre delen av handtaget. Detta behövs för att man ska kunna sticka in en skruvmejsel och kunna skruva loss en av två skruvar som håller handtaget. 

Sedan lossar man på den översta skruven på dörrens kortsida (vid låskistan). Den skruven kan man med fördel låta bli att skruva ut helt eftersom den håller en plåtbit som i sin tur håller ytterhandtagets bakdel. När detta är gjort kan handtaget lirkas ut. 

Handtaget sprayades med rostlösare och knappen försökte jag motionera. Efter ett tag började knappen gå att trycka in. Efter mer rostlösare och motionerande torkades handtaget av och oljades in.

Nu fungerar det alldeles utmärkt att öppna dörren utifrån. 

Jag får se om jag gör något mer åt handtaget. Förmodligen får det sig lite mer kärlek vid något senare tillfälle. 

Resterande tid ikväll gick till det rostinventera och fundera på lagning av bakre delarna av främre hjulhusen.

På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar